Yoga og Pilates

Foto: Truls Eskeland
Yoga betyr forbindelse. Å forene kropp og sjel, pust og bevegelse.

YOGA

Den fysiske formen for yoga; Hata yoga, er den delen av yoga vi i den vestlige verden kjenner best til. Et fellestrekk for alle former er fokuset på pusten. Innforbi fysisk yoga er det mange forskjellige stiler: Ashtanga, Ilyengar, Anusara, Jivamukti, yin & yang etc... Målet er tilnærmet det samme mens metodene varierer. Noen i retninger er mer fysisk krevende og intense, mens andre er mykere og roligere.

Yogainstruktørene på SiB er inspirert og har erfaring med flere forskjellige yogaretninger. Instruktørene setter sammen programmer basert på deres hovedfelt, og interesse. Samtidig er det et overordnet fokus på trygghet, og at timene skal tilpasses alle nivåer. Her er det litt for alle og enhver! Yoga er en effektiv og utmerket form for trening, som gir økt kroppsbevisthet, løser spenninger, gir styrke, smidighet, bedre koordinasjon, energi og til og med et roligere sinn.

Generelt om yoga-timene hos SiB Trening:

SiB Trening samarbeider med profesjonelle yoga instruktører for å kunne gi en høy standard på timene. Yogatimene på SiB er et fullverdig alternativ for de som ønsker å trene yoga, både på fast basis og som supplement til annen trening.

Timene tilrettelegges og undervises slik at de passer for nybegynnere og folk med mer erfaring innen yoga.

PILATES

Pilates metoden, oppkalt etter opphavsmannen Josef Pilates, er en form for styrketrening hvor målet er å bygge den indre støttemuskulaturen grundig opp fra bunnen av. Hovedfokuset er å få en sterk kjernemuskulatur; et sterkt senter. Treningen utføres med rolige og skånsomme, men effektive øvelser. Pusten er en integrert del av hele metoden. Alle øvelsene er ikke like spesielle, men det er gjennomføringen av hver enkelt øvelse som skiller det fra annen styrketrening. Alt gjøres på en bestemt måte, ingenting overlates til tilfeldighetene.

Det er med å forebygge skader, og Pilates er et godt supplement til all type trening.

Resultatet er at du ikke bare ser bedre ut, men også føler deg bedre. Du blir mer fleksibel og spenninger får slippe taket. Du får økt kroppsbevissthet og kroppsholdningen blir korrekt. Balansen blir bedre og konsentrasjonsevnen øker.

Overall; En enklere og mer energifull hverdag!

Generelt om pilatestimene på SiB Trening:

SiB Pilates er mattetrening i gruppesal, basert på den orginale Pilates metoden, men med innslag av nyere teknikker og utførelser av øvelser.