Test deg selv!

Hvordan er ditt forhold til alkohol? Test deg selv eller studentoreningen din.

Tester

Passer for: Deg som vil teste alkoholvanene dine.

Her finner du en test med 10 spørsmål utarbeidet av Verdens Helseorganisasjon. Etter testen får du tips om det er grunn til bekymring - og hvordan du eventuelt kan få hjelp. Siden driftes av Stiftelsen Bergensklinikkene som er et av de største sentrene i Norge når det gjelder behandling, forskning, forebygging og kompetanseutvikling innen rus- og avhengighets-problematikk.

Promillekalkulator

Passer for: Deg som lurer på hva du hadde i promille i går. 


Enkel kalkulator som regner ut omtrent hvor høy promillen din ble i går. NB! Stol aldri på promillekalkulatorer for å finne ut når du kan kjøre bil. Slike kalkulatorer kan aldri bli helt presise fordi gener også spiller inn. Vi anbefaler å droppe bilkjøring dagen derpå - for å være på den sikre siden.

AV-OG-TIL prat

Passer for: Studentforeninger som vil lære mer om egen alkoholkultur.

Samle sammen 5 - 9 personer fra gruppen din og følg instruksene på skjermen. Du trenger møterom, datamaskin, internett, høytalere og 2 timer. AV-OG-TIL er en kampanjeorganisasjon som vil redusere negative følger av alkoholbruk og gjøre hverdagen tryggere for alle.

Andre ressurser

Promillekoll

Passer for: Deg som vil holde deg til en promille på 0,6.

Last ned: Iphone, Android

Denne svenske appen for deg som vil holde deg til en promille på under 0,6. Du fyller du inn alkoholenheter mens du drikker og minutt for minutt vil appen si sånn cirka hvor høy promillen din er. Du får også advarsel om når du bør roe ned på drikkingen for å holde deg lykkepromillen.

SIB Rådgivning

Passer for: Alle studenter i Bergen som betaler semesteravgift til SIB.

Bestill en gratis rådgivningstime hos SIB. Rådgiverne har lang erfaring i å møte studenter og deres utfordringer - og har selvsagt taushetsplikt. Hvis du tar kontakt på et tidlig tidspunkt kan det hindre at problemene blir for store. Rådgiverne kan også henvise deg til Studentenes Psykiske Helsetjeneste (SPH), studieveiledere og andre ressurser. 

SiB Rådgivning tilbyr også drop in hver mandag kl 13:00 - 14:30. Møt opp i vår resepsjon på Studentsenteret.

 

Det er grunn til bekymring når...

  • ...forbruket ditt øker jevnt og du drikker oftere eller mer enn før.
  • ...du har begynt å oppleve enkeltepisoder hvor du blir altfor full.
  • ...du har begynt å forandre deg når du drikker. Du blir mer agressiv, spenningssøkende eller følsom.
  • ...du har begynt å drikke mer alene og/eller skjule at du drikker.
  • ...du har forsøkt å redusere eller kontrollere forbruket ditt uten å lykkes.
  • ...du utsetter eller kutter ut aktivteter som tidligere har vært viktige for deg.
  • ...du bare har det gøy når du drikker.

Tips for å redusere

Før fest
  • Planlegg hvor mye du vil bruke på alkohol, og betal kun med kontanter.
  • Ta med mindre alkohol på vorspiel enn du pleier. Det finnes god vin på halvflaske.
Vorspiel
  • Utsett den første pilsen, det første glasset med vin eller den første drinken.
  • Drikk saktere enn du vanligvis gjør.
  • Drikk alkoholfritt innimellom.
  • Takk nei til drikkeleker.
På byen
  • Unngå drikke-runder.
  • Velg drikke med lavere alkoholprosent eller mindre flasker.
  • Ikke styrt ølen når gjengen din drar til neste utested. La den stå igjen.
  • Slutt å drikke alkohol når du har det som morsomst.
  • Drikk alkoholfritt etter en visst klokkeslett.
  • Dans mer!
 

Les her hva alkohol gjør med kroppen.